Imaxe:

Psique

Autores/as:
Cronoloxía:
1636[ca]

Escena mitolóxica que representa a unha muller que ascende nun trono de nubes e vai cuberta en parte por unha túnica. Eleva o seu brazo dereito cara ao alto suxeitando coa súa man un tarro de cristal. Esta figura feminina interpretouse durante algún tempo como a Aurora, pero novos estudos identificárona como Psique portando o elixir da mocidade ao seu regreso do Hades. Rubens inspirouse para recreala nun dos personaxes principais da novela Metamorfose ou O Asno de Ouro do autor latino do século II Lucio Apuleyo. Segundo o mito clásico, Venus, celosa da beleza de Psique, encargou ao seu fillo Cupido que lle inspirase amor polo home máis horrible que atopase, pero o propio deus namorouse dela e levouna a un palacio onde a visitaba só de noite para non ser recoñecido. Movida pola curiosidade, a moza quixo contemplalo e Cupido abandonouna en castigo pola súa desobediencia. Despois, Psique percorreu o mundo buscándoo e Venus impúxolle penosas tarefas, como descender aos infernos e traer un frasco co elixir da mocidade e a beleza que Proserpina lle entregaría. Desobedecendo o consello de non abrilo, ao facelo liberouse un soño mortal que envolveu a Sique e que Cupido arrebatou despois do seu corpo e meteu outra vez no frasco. Finalmente Xúpiter acabaría por facela inmortal. Esta táboa foi roubada xunto á que representa a Dédalo, na sede anterior do Museo no ano 1985 e recuperada en 1991 en Miami (Florida). É un dos bosquexos preparatorios realizado por Rubens para formar parte dun proxecto decorativo que Felipe IV encargou ao pintor para decorar a Torre da Parada, un palacete situado nas proximidades de Madrid que o rei usaba nas súas xornadas de caza. O conxunto máis importante, formado por obras de tema mitolóxico e representacións de figuras alegóricas, inspirouse na súa maior parte na obra do poeta latino Ovidio, Metamorfose. Rubens inicia este proxecto decorativo en 1636 pintando aproximadamente sesenta e tres bosquexos ao óleo sobre pequenas táboas que plasmarían en lenzos de gran formato el mesmo xunto con pintores do seu taller e outros artistas que traballaban en Anveres, entre 1636 e 1637, lenzos que despois serían enviados a Madrid en 1638. A pintura definitiva deste bosquexo titulado como Psique está perdida ou en paradoiro descoñecido. Dos preto de cincuenta bosquexos conservados, outros dez pertencen ao Museo Nacional do Prado e o resto están dispersos en coleccións privadas e en distintos museos europeos e americanos (Bruxelas, Zúric, Londres, Berlín, Róterdan, Rochefort e Baiona en Francia, Richmond e Chicago en Estados Unidos).

Folla técnica

Número de inventario:
284
Materia / Soporte:
Táboa
Contexto cultural / Estilo:
Barroco
Autores/as:
Cronoloxía:
1636[ca]
Clasificación:
Pintura
Iconografía:
Mitolóxica
Sala:
Procedencia:
Asignación. Legado: Arévalo Gener, Elvira (17/08/1946)
Historial:

A obra foi legada ao Museo por Elvira Arévalo Gener, segundo o seu testamento con data de 16 de agosto de 1893, quedando en depósito ata a apertura do Museo, na Biblioteca do Consulado.
Xunto co outro bosquexo de Rubens (Dédalo e o Minotauro) doado ao Museo, formaba parte da colección do Duque do Infantado e posteriormente da do Duque de Pastrana no século XIX (ALPERS, Sevtlana (1970), pp. 259, 197.)
Foi roubada en 1985 nas salas da antiga sede do Museo, a Casa do Consulado. Foi achada e recuperada en Florida en 1991.

EXPOSICIÓNS:
Ano 1990: Dédalo e o Minotauro. Museo de Belas Artes, A Coruña, Maio-xuño.

Medidas:
Con marco: Altura = 33 cm; Anchura = 23,5 cm
Táboa: Altura = 26,5 cm; Anchura = 16,2 cm
Técnica:
Pintura ao óleo
Obxecto:
Cadro